Obsahová skladba modulu:
- Princípy a odlišnosť prístupu koučovania, kompetencie kouča
- Príprava kouča na koučovacie stretnutie – naladenie
- Priebeh a štruktúra stretnutia, účinné nástroje
- Praktické koučovacie metódy využiteľné v kariérovom poradenstve
- Ukončenie stretnutia, reflexia a rozvoj kompetencii
- Metódy – GROW, Ericksonovská šípka a metódy všímavého koučingu a koučingu zameraného na riešenia
Modul prináša účastníkom výbavu praktickými nástrojmi z metód koučovania, ktoré môžu vo svojej praxi využiť a uplatniť v kariérovom poradenstve. Špecificky sa budeme zameriavať na použitie rôznych metód koučovania účinných práve v kariérovom poradenstve a kariérovom koučingu. Jednotliví účastníci sa zoznámia s priebehom koučovania ako techniky poradenského rozhovoru a jeho odlišnosťami od poradenstva jako takého, metódami a jednotlivými etapami stretnutia klient – kouč. Bude reflektovaná príprava pred sedením, priebeh sedenia a aj reflexia poradenského stretnutia. Predpokladá se aktivne zapojenie jednotlivých účastníkov do skupinových aktivít.
Metódy, ktoré budeme na module využívať
- Zážitkové, interaktívne a participatívne metódy (hranie rolí, riadená imaginácia a pod.)
- Prezentácie, prípadové štúdie
- Praktický nácvik situačných rolí, sebaskúsenostné aktivity
- Diskusie, práca v skupinách a intervízia, supervízia
Prihlásiť sa
Podrobný popis obsahových tém modulu:
Príprava kouča na koučovacie stretnutie – naladenie |
- Relaxácia a ukľudnenie mysli pred stretnutím s klientom, príprava na stretnutie
– Zážitkové cvičenia, praktický nácvik |
Priebeh a štruktúra stretnutia, účinné nástroje |
- Priebeh stretnutia – štruktúra stretnutia, nástroje – otázky, práce na možnostiach riešenia, mapovanie reality riešenia, práca na rozvoji vlastnej intuície…ai.
– Vysvetlenie štruktúry stretnutia klient-kouč (GROW, Ericksonova šipka…ai.)- Metódy na rozvoj vlastnej intuície, techniky koučovania a ich možné uplatnenie v kariérovom poradenstve- Praktický nácvik, prípadové štúdie, interaktívne cvičenia |
Praktické koučovacie metódy využiteľné v kariérovom poradenstve |
- Nástroje a techniky koučingu– konkrétne cvičenia, ktoré sa dajú uplatniť pri kariérovom poradenstve- Sebaskúsenostná realizácia, praktický nácvik, prípadové štúdie |
Ukončenie stretnutia, reflexia a rozvoj kompetencii |
- Štruktúra záveru stretnutia s klientom, zápis zo stretnutia a práca s kompetenciami kouča- Reflexia stretnutia v smere klient-kouč a kouč-klient- Reflexia vlastnej práce, relaxačné metódy- Praktický nácvik |
Práca v skupine a s jednotlivcami, prehlbujúce cvičenia a intervízia, supervízia |
- Prehĺbenie vedomostí a zručností v praxi, samovzdelávanie – individuálna práca alebo práca v skupine účastníkov- Individuálna supervízia s lektorom ku konkrétnemu poradenskému prípadu na posilnenie učiaceho procesu účastníkov (2hod) |
Pre získanie Osvedčenia o absolvovaní akreditovaného vzdelávacieho programu je podľa zákona o ďalšom vzdelávaní potrebné úspešne absolvovať záverečnú skúšku.
Skúška pozostáva z obhajoby kazuistiky pred lektorským tímom, kde má účastník preukázať schopnosť používať praktické nástroje zo vzdelávacieho programu a ústneho pohovoru o úrovni kompetencií vzhľadom k témam modulu. Kazuistika by mala preukázať vhľad do poradenského procesu, adekvátny poradenský štýl, ukázať spôsob uvažovania poradcu a podrobnú reflexiu poradenského prípadu. Ďalej k záverečnému hodnoteniu je potrebné doložiť nahrávku poradenského stretnutia a analýzu tohto stretnutia so zreteľom na zručnosti poradcu, písomne spracovanú kazuistiku poradenského prípadu vrátane reflexie paradcu k prípadu (min.3 stretnutia s jedným klientom) a sebereflexiu rozvoja kompetencií poradcu. |